Skip to content

Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor

Allmänt

Vi använder oss av Tres prisbelönta nät.

Ja, inom 14 dagar om du är privatkund. Det gör du genom att skicka in en ångerblankett, maila eller ringa oss. Klicka här för att komma i kontakt med oss.

 Vad händer om jag tappar bort eller har sönder mitt SIM-kort?

Tar ni sönder simkort eller tappar bort det så tar vi ut en kostnad på 200 kr ink moms per simkort.

Fakturor

Nej, men vi har autogiro, vilket många tycker är smidigare. Klicka här för att ladda ned en autogiroblankett.
Skicka in en autogiroblankett till oss så börjar pengarna dras från ditt konto automatiskt inom ett par arbetsdagar från det att vi mottagit blanketten.

Abonnemang

Kontakta oss via telefon eller mail så hjälper vi dig att byta till det abonnemang som passar dig.

Mobiltelefoni

Du ska använda det SIM-kort vi skickat till dig, det skickar vi ett par dagar innan numret flyttas in ihop med information om när det ska sättas i.

Du behöver ändra dina MMS-inställningar. Hur du gör detta hittar du i vår Surf/MMS-guide.
Du behöver ändra dina Surf-inställningar. Hur du gör detta hittar du i vår Surf/MMS-guide.
Ja, kontakta oss via mail eller telefon för med information om hur du går tillväga för att beställa en mobiltelefon.
Testa att starta om telefonen eller gå till ett område med bättre täckning. Om problemet kvarstår trots detta, ring in till oss så hjälper vi dig att felsöka problemet
PIN-koden är koden du använder för att låsa upp SIM-kortet, låskoden används för att låsa mobiltelefonen. Om du tar ut SIM-kortet så behöver du bara låskoden för att komma in i mobiltelefonen. Om SIM-kortet är isatt så behöver du både PIN-koden och låskoden för att komma in i telefonen.

IP-telefoni

Har du en Cisco SPA112-router så kan du ladda ned komma-igång guiden för den.

Om du inte har aktiverat dessa ännu, så ska du först aktivera tjänsten. Du ska ringa till 0771-403023 och första gången du ringer dit så får du välja en pin kod* och du får valet att spela in ett eget röstmeddelande. Vill du inte spela in ett eget röstmeddelande så finns det ett förinspelat.

Avseende nummerpresentation så fungerar det alltid förutsatt att telefonen du har inkopplad är kompatibel med nummerpresentation, vid röstbrevlåda se våran guide för att aktivera röstbrevlådan.

För att lyssna av röstbrevlådan så ringer du till 0771-403023.

Det går men då kan man behöva en mellanpropp beroende på vad det är för telefoner, kontakta oss om du behöver en sådan.

Fast telefoni

Börja med att testa använda en annan telefon, fungerar det fortfarande inte så kontakta oss så hjälper vi dig felsöka.

Bredband ADSL

Se installationsguiden som följde med produkten, skulle du behöva ytterligare hjälp är du varmt välkommen att ringa in till oss så hjälper vi dig få igång det.
Knäcker ut simkortet ur hållaren och stoppar detta i stickan, stoppa sedan stickan i din dator/annan produkt så kommer drivrutinerna att installeras.

Mobilt bredband

Nej, men du kan uppgradera ditt abonnemang till ett som inkluderar mer surf.

Sim-kort

De simkort som vi använder oss av kallas trippel/multi simkort. Dessa är Mini, Micro samt Nano simkort. Kontrollera vilken storlek som ni har på eran telefon och tryck sedan ut motsvarande från vårat. Spara gärna ramen/ramarna ifall ni behöver byta telefon. Ni trycker då tillbaka simkortet i den ramen som ni önskar.
Tar ni sönder simkort eller tappar bort det så tar vi ut en kostnad på 200 kr ink moms per simkort.

Surf

Vi har för närvarande inte den tekniska möjligheten att lägga till extra surf till en individuell abonnent. Vill du kunna nyttja mer surf i ditt abonnemang hjälper vi dig gärna att uppgradera till ett abonnemang som inkluderar mer surf.

Utland

Det enklaste sättet att se detta är genom vår utlandsprisupplysning.
Det enklaste sättet att se detta är genom vår utlandsprisupplysning.
Det enklaste sättet att se detta är genom vår utlandsprisupplysning.

Felsökning

Använd våra kom-igång-guider. Om dessa inte hjälper dig, så kan du alltid ringa, chatta eller maila så hjälper vi dig med det du behöver hjälp med.
Normal tid för felsökning är 3-4 arbetsdagar. Beroende på vad som är fel kan det gå betydligt fortare än så, men också betydligt längre än så. För att felsökningen ska gå så snabbt som möjligt, vänligen se till att alla frågor som kundservicemedarbetaren frågar efter besvaras utförligt och korrekt.

Om Fonia

Fonia har funnits under ett annat namn sedan 2010. Varumärket Fonia lanserades september 2016.

Vi har inga kontor som allmänheten kan besöka men vi har kontor i Uppsala och Helsingborg.

Hittade du inte svaret?

Guider

Använd våra guider för att få hjälp med att ställa in mobilen så att den fungerar som den ska.

Felanmälan

Något som inte funkar? Meddela oss genom att klicka här.